Mardin Taş Diyarlar Şehri: Gezilecek Yerler

Mardin bir zamanlar İpek yolu üzerindeymiş. Kürtler, Hristiyan, Süryaniler, Sünni Araplar, Türkler, Ezidiler ve Ermeniler bir arada faklı dinlerin mozaiğinde kardeşçe yaşıyorlar. İki tane de Yahudi aile olduğu söyleniyor. Öğleden sonra vardığımız eski Mardin’de önce  Kasımiye Medresesinin masalımsı görüntüsüne ek ana rahminden doğuma, yaşama ve yaşlılıktan ölüme giden, suyla anlatılan hikayelerini dinliyoruz.

Kafesli pencerelerinden buğulu Mezopotamya uçsuz bucaksız. Artukluların başladığı Akkoyunlu sultanı Kasım İbn Cihangir döneminde bitirilen medrese taş işçiliğinin nefes kesen bir örneği.  Kırklar kilisesinin bahçesinde oyun oynayan Edi ve Mariana’yla tanışıyoruz. Süryanice konuşup bisiklete biniyorlardı. Kilisenin içinde fotoğraf çekmek yasak. Daracık sokaklardan tırmanıyoruz. Zinciriye Medresesi  Mardin tepelerinde kaleye  yakın. Kaleye çıkış yasak, tel örgülerle kapalı.

Yüreğim seni çok sevdi Mardin...

Kasımiye medresesinde çıkamadığımız kubbelere burada çıkabiliyoruz. Gün batımına karşı Mardin’i seyretmek doyumsuz oluyor. Buradan gün batarken, Ulu caminin ve şehrin ışıklarının yanmasıyla deniz kenarındaki bir masal diyarına dönüşmesini görmeniz lazım. Uzakta Suriye’nin ışıklarını izlemek, aradaki köylerin ışıklarının gemi ışıklarına dönüşü vermesini  görmek enfes.

Biz eski Mardin’de bir evde kalıyoruz. Mardinli gibi yaşayacağız birkaç gün. Damda uyuma hevesiyle geldik ama hava biraz serince. Odamdan bir tarafta eski Mardin’i, Ulu caminin minaresini diğer tarafta Mezopotamya’yı görüyorum. 28 yaşındaki arkadaşım Önder’in annesi benden üç yaş büyük sadece. Hiç okula gitmemiş ama okusaydı ne olurdu acaba dedirten, ilerleyen günlerde bize içli köfteler, mantılar yapan bu kadını unutmam mümkün değil.

Ertesi gün erkenden kalkıp  Hasankeyf’e gidiyoruz. Baraj çalışmalarından dolayı çok az su kalmış Dicle’de. Köprünün suda kalan ayaklarının üstünü kaplamışlar. Zeynel Bey Türbesi yeni şehrin o tarafa taşınmış. Şantiye alanına girmek yasak. Uzaktan görebiliyoruz sadece. Hasankeyf’te tepelere tırmanıyoruz. 1 lira verip Kasır Rabi’den en iyi manzarayı görebiliyoruz. Bir de mağara var içinde. Hasankeyf’in bir yanı başından da okuduğum gibi dinamitlerle patlatılmış. Zaten buraya biran önce gelme isteğim yok olmadan görme isteğimdendi. Yüzyıllara dayanıp günümüze kadar gelebilmiş eserleri baraj suları altında bırakmak, o eserlerin üstünü betonla kaplamak, dinamitlerle patlatıp yıkmak bizim nesile nasip oldu.

Yüreğim seni çok sevdi Mardin...

Tarih bizi böyle hatırlayacak. Hızlıca Mor (aziz) Gabriel Manastırına doğru yola koyuluyoruz. Yolumuz Midyat’tan geçiyor. Küçük bir Mardin burası… Şehrin içindeki kazılardan daracık arka sokaklarda araçlarla kilit oluyoruz. Mor Gabriel tüm manastırlar gibi şehrin oldukça uzağında. Giriş 5 lira öğrenci 3… Bir rehber içerideki insanlar çıktıktan sonra gelen diğer insanlarla birlikte sizden bir grup yapıp anlatarak sizi gezdiriyor. Bence çok faydalı…

Bir öneri: Biz Mardin’i araç kiralayarak gezdik. İkinci  alternatif meydandaki THY’nin bilet satış ofisindeki turu kullanmak. Uzak mesafelere sabah 8 akşam 8, öğle yemeği ve tüm giriş ücretleri dahil 80 TL’ye gezebilirsiniz.

Beğendin mi? Hemen arkadaşlarınla paylaş!